Asalaam alaykoem warahamtoullahi wa barakatouh en gegroet voor de niet moslims.

 

Welkom op onze site, heel leuk dat je een kijkje komt nemen.
Ik was op zoek naar een leuke pop voor mijn dochters, een halal pop zonder dat het een afbeelding is qua gezicht en lichaam.

Steeds kwam ik poppen tegen zonder gezicht en met hijab maar heel basic. Ik wilde iets speciaals, een popje met hijab maar ook mooie haartjes er onder.

Toen kwam ik op het idee om een pop te ontwerpen met een hijab waar ook een heel mooi meisje onder zit, net als in het echt bij het idee van de hijab.

Ik miste toch iets van een gezicht en ging opzoek naar wat islamitisch toegestaan is. Na lang te hebben gezocht en mijn proef modellen voorgelegd te hebben bij geleerden kwamen er uiteindelijk deze poppen uit. Buiten de lijntjes, als gesloten ogen, komen er geen gezichtsvormen voor zodat er niets van de schepping van Allah soebhan wa ta3la wordt nagemaakt.


De poppen maak ik met verschillende stylen hijab zodat er voor ieder kindje wat tussen zit.
De hijab kunnen de kindjes zelf aan en uit doen en zo ook de kleertjes die er bij zitten.

De pop zien wij als een vriendje voor het leven waar de kindjes samen mee kunnen spelen leren bidden etc. Een speciaal geschenk voor altijd insha Allah..

 

Al onze poppen zijn handgemaakt.

I.v.m. kleine onderdelen raden wij de poppen aan voor kinderen vanaf 3 jaar waar voorzichtig mee gespeeld dient te worden.

De poppen kunnen gereinigd worden met een vochtige doek. Niet machine wasbaar.

...........

De dalil:


Uit een overlevering van Aisha radiAllahoe anhu bleek dat zij ook met poppen speelde en dat dit dus toegestaan is in islam:
Een hadith, overgeleverd door el-Boekhari en Aboe Dawoed, verteld dat Aicha gezegd heeft: "We speelden met poppen toen de Profeet een keer het huis betrad..."


Ook is door Aboe Dawoed en An-Nasaa'i overgeleverd dat de profeet terugkwam uit de slag van Thaboek (of Khaibar) de bedekking van een van de schappen van Aicha loswaaide en haar poppen zichtbaar werden.
De Profeet sprak: "Aicha, wat is dit?"
Ze antwoordde: "Dit zijn mijn dochters"
Hij zag een paard met vleugels, gemaakt uit stof, en zei:
"Wat zie ik hier tussen de poppen?"
Ze zei: "Een paard"
De profeet vroeg: "En wat zit er aan hem?"
Ze zei: "vleugels.."
Hij zei: "Een paard met vleugels? "Heb je niet gehoord dat Soelaiman paarden had met vleugels?"
Volgens de overlevering vertelde Aicha dat de Profeet dusdanig moest lachen "totdat zijn kiezen zichtbaar werden."
Hieruit blijkt dat poppen wel toegestaan zijn binnen de islam, zolang ze worden gebruikt door kinderen.

..........


Om er zeker van te zijn dat deze poppen met een lijntje bij de ogen wel toegestaan is heb ik bijv: Sheikh Suleiman Anwar gevraagd hierover en zijn antwoordde was het volgende:
This is allowed according to the majority of the salafi scholars, based on the following hadith:
Narrated `Aisha:
I used to play with the dolls in the presence of the Prophet, and my girl friends also used to play with me. When Allah's Messenger (ﷺ) used to enter (my dwelling place) they used to hide themselves, but the Prophet would call them to join and play with me. (The playing with the dolls and similar images is forbidden, but it was allowed for `Aisha at that time, as she was a little girl, not yet reached the age of puberty.) (Fath-ul-Bari page 143, Vol.13)


Ok barak Allahoe fiek. But according to this hadith we dont know how the doll looked like. (vroeg ik toen)


We don't know what the doll looked like, but we combine this hadith with the hadiths about images to arriave at the ruling that it is allwed as long as we are not trying to liken the dolls to a human being. On way is to do what you do with the dolls...
van iemand anders kreeg ik dit als antwoord:
Most of the scholars have exempted the making of girls’ toys from the prohibition on making images and statues. This is the view of the Maalikis, Shaafa’is and Hanbalis. Al-Qaadi ‘Iyaad narrated that most of the scholars said that this is permissible, and he was followed in that by al-Nawawi in his commentary on Muslim. He said: “Exempted from the prohibition on making images that have a shadow are things that are used as toys for girls, because of the exemption that was narrated concerning that. This means that it is permissible, whether they are toys in the shape of people or animals, three-dimensional or otherwise, and whether they are supposed to represent real animals or not, such as a horse with wings…

The majority of scholars quote as evidence for this exemption the hadeeth of ‘Aa’ishah (may Allaah be pleased with her) in which she says:

“I used to play with dolls in the house of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him). I had friends who used to play with me. When the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) came in, they would hide themselves, then he would call them to join me and play with me.”

According to another report, she said that the Messenger (peace and blessings of Allaah be upon him) came back from the battle of Tabook or Khaybar, and there was a curtain in her alcove. The wind blew and lifted the curtain, showing some dolls with which ‘Aa’ishah was playing. He said, “What is this, O ‘Aa’ishah?” She said, “My daughters.” Among them he saw a mare with wings made of leather.” He said, ‘And what is this that I see in the midst of them?” She said, “A mare.” He said, “What is this on it?” She said, “Wings.” He said, “A mare with wings?” She said, “Have you not heard that Sulaymaan had a horse with wings?” She said, the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) smiled so broadly that I could see his eyeteeth.

 

The Maalikis, Shaafa’is and Hanbalis interpreted this as an exemption for making toys because of the necessity of educating girls in how to bring up children. This interpretation is obvious if the toy is in the form of a human, but it is not obvious if it is in the form of a horse with wings. Hence al-Haleemi used this report and others to support his argument. He said: “There are two benefits of that in the case of girls, one immediate and one which comes later. The immediate benefit is that they have fun, which is one of the most effective means of child development. If a child is well taken care of and feels happy and content, his development will be stronger and better. That is because joy energizes the mind, which in turn energizes the soul, and that has an effect on the body and produces physical strength. The benefit which is seen later on is that through that (play), the girls learn how to deal with children, love them and feel compassion for them, and that becomes second nature to them, so that when they grow up and see for themselves the things they used to play at, they will find that the compassion they used to play at is something very real indeed. Ibn Hajar quoted in al-Fath from someone who thought that making toys was haraam, and that it had been permitted at first but was then abrogated by the general prohibition on making images. He responded by noting that the abrogation could have been the other way round and that the permission to make toys came later, on the grounds that in the hadeeth of ‘Aa’ishah (may Allaah be pleased with her) about her toys, there is the indication that this happened at a later date, because it mentions that this happened when the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) came back from Tabook. So the apparent meaning is that it happened later on. (al-Mawsoo’ah al-Fiqhiyyah – Maaddat al-Tasweer)

 

Dus verschillende goedkeuring heb ik besloten om hier insha Allah mee verder te gaan.

...........

 


Mocht er iemand vragen hebben over de poppen of de daliel etc. staan wij altijd klaar inshAllah om hier naar te kijken.

Barak Allahoe fiekom.